onsdag den 18. februar 2015

Optimus Terra Weekend HE




Jeg har længe været fascineret af de mange "hurtig-koge" muligheder, som findes på markedet. Det er produkter som "Jetboil", "MSR Windboiler" og "Primus Eta solo" og lignende.




Billedresultat for jetboil



Fælles for disse produkter, er at de benytter en varmeveksler teknologi, i bunden af gryden/potten.
Man kan sige, at varmeveksleren øger overfladen som modtager varmen fra blusset. Virkningsgraden på disse apparater stiger betragteligt, sammenlignet med traditionelle gryder. I runde tal, er effekten øget med op til 30 %.
Der er altså en del at spare, både på brændstof og tid.
Ingen roser uden torne! Det kan være en udfordring, at lave andet end kogt vand på disse. Da bunden af potten er ret lille, kommer maden nemt til, at brænde på. Jetboil kommer dog med en løsning på dette problem, her i foråret, med deres "Mini Mo", som har en lavere og bredere gryde, samt en bedre simre funktion.
Et ander fællestræk er prisen. -De kan godt være lidt smådyre...

I min udforskning af disse brændere, faldt jeg også over en løsning fra svenske Optimus.
"Optimus Terra Weekend HE"

Optimus'en har ikke indbygget brænder, vindskærm, neoprenskørt eller piezotænder.
Til gengæld er den super alsidig! 
Den har varmeveksler-lameller i bunden, for øget effektivitet, hældetud og indvendige måleangivelser. Ligeledes kan låget til gryden fungere som en lille stegepande/gryde/skål.
Optimus'en er lavet i hårdt annodiseret aluminium og har varmebestandig belægning på håndtagene.
Vægten siger 275 g og de udvendige dimensionerne er 12,4 x 16,5 cm.

Optimus'en kommer i en lækker netpose

Der er plads til en del, inde i sættet. incl gasbrænder

Her ses varmeveksler-lamellerne

Hældetud og indvendige måleangivelser

Låg/stegepande/skål

En 250 g gasdåse passer ned i potten
Jeg har set flere eksempler på nettet, hvor Optimus'en faktisk havde en hurtigere kogetid end Jetboil'en. Dette hænger selvfølgelig sammen med typen af brænder man bruger,
Jeg har selv testet kogetiden for Optimus'en mod en almindelig outdoorgryde uden lameller, på den samme brænder.
Optimus'en skar 1,5 min. af kogetiden af 0,8 l vand, så lamellerne må siges, at være ret effektive!
Den væsentligste faktor for mig, da jeg valgte at købe Optimus'en, var prisen. Jeg fandt den på tilbud til 250,- kr. -Til denne pris kan det jo simpelthen ikke gå galt...
Hvad bruger jeg den så til? Svaret er: -Fisketuren hvor der skal lidt varmt suppe til, -kajakturen hvor der skal varmes dåsemad eller koges ris/pasta og skovturen med familien hvor der skal varmes vand til kakao og kaffe.
Da den ikke fylder og vejer alverden, er den dejlig nem at have med overalt.
Alt i alt er Optimus Terra Weekend HE en superlækker, low tech gadget, som jeg er mega glad for!
Pris og funktionalitet går i dén grad hånd i hånd...
*****
5 stjerne herfra.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar