fredag den 12. januar 2018

Solo vinter-vandretur - Keep it simple

"Vildmarks camping" og Bushcraft

Jeg har som bekendt været -og er stadig, meget begejstret for kajak camping og det eventyr som følger med.
Jeg er i takt med mine forskellige ture, blevet mere og mere bidt af det lidt mere simple og primitive friluftsliv. Det er her begrebet "Bushcraft" kommer ind i billedet.

Som knægt, blev der bygget huler og lavet bål i stor stil, hver gang chancen bød sig. Vi kunne hurtigt få vendt et dansk læhegn til, at være den fjerneste ødemark, langt væk fra civilisationen. 
Nogen af mine bedste minder, er fra når min bror og jeg cyklede ud til fjorden, byggede en hule på stranden og var på "overlevelse" - i hvert fald i et døgns tid...

Trangen og lysten til, at gøre den slags ting, er aldrig helt forsvundet og mine år som soldat gav yderligere næring.

En årrække med familiforøgelse, børnepasning, flytning, husbyggeri og jobskifte, satte friluftslivet lidt på standby.
Andre og ikke uvæsenlige ting, blev prioriteret.

For snart 4 år siden, tog jeg tråden op igen og købte mig en kajak, da jeg i en længere periode, misundeligt havde slugt diverse "kajak camping" film, på Youtube. Jeg havde fået lidt mere "luft" i familielivet og ville nu ud og smage naturen...

Jeg fik også ret hurtigt stablet en række kontakter på benene, til diverse firmaer, som syntes mit forehavende var spændende. Jeg har derfor været heldig med, at have fået sponsoreret mange forskellige ting og produkter gennem årene. -Jeg blev midt i alt dette, selv grebet af "grejfeberen" og slæbte ofte uhørte mængder af udstyr med, på selv den mindste tur.
Det er såmænd ikke fordi, at der var noget galt i dette - jeg hyggede mig jo med det, men gennem det sidste stykke tid, kan jeg mærke, at lysten til det mere simple, er ved at tage over.
"Keep it simple" -mentaliteten, har fået et greb i mig!

Jeg har igennem flere år fulgt "Bushcraft-miljøet", fra sidelinjen. Fx på forumet "Bushcraft.dk", diverse facebooksider og ikke mindst på Youtube.
Tv-serier, som "Alene i vildmarken" og "Alone", er for tiden med til, at booste kendskabet i den brede befolkning.
Begrebet "Bushcraft", bliver på fornem vis forklaret i denne artikel, af Jesper Hede, som er indehaver af Bushcraftbutikken.dk og administrator på Bushcraft.dk.

Jeg har som følge af min interesseudvidelse, ændret navnet på min Youtube kanal, fra "Udmedkajak"til "Fimbul Outdoors". Det har jeg gjort for ikke, at låse kanalen fast til kun, at handle om kajak eventyr.

På tur uden kajak

LK35 rygsæk fra svensk militær
Henover julen blev jeg enig med mig selv om, at lade kajakken blive hjemme på årets første tur og istedet pakke rygsækken for, at tage på "Bushcraft Hike", endda i et for mig, ukendt terræn.
Jeg pakkede mit seneste hængekøje setup, en varm sovepose, samt en rest chili con carne og drog ud for, at nyde det kolde vinterlandskab.
Turen var en stor succes på trods af strabadser med optænding af bål, idet det meste af det træ jeg kunne finde, var meget vådt. -Uden ild, -ingen mad! (Heldigvis er jeg meget stædig...)
Ud over spændingen ved, at prøve noget nyt, tjente turen også det formål, at jeg kunne få testet mit nye køje setup. Jeg kan afsløre, at alt virkede efter hensigten og den nye køje (Bifrost 2.0), vil snart være at finde på hjemmesiden fimbulgear.dk

Eneste minus fra min nat i kulden, var faktisk min sovepose. Jeg havde medbragt min Carinthia Defence 4, som ellers er en gedigen vinterpose, med lynlås på midten som gør det ekstra nemt, at bruge den i hængekøje. Soveposen har en komforttemperatur, som burde sikre en problemfri nats søvn, under de givne forhold.
Da temperaturen var aller længst nede sidst på natten, oplevede jeg dog, at jeg blev kold omkring mine lår og knæ. Jeg evaluerede selvfølgelig problemet og kom frem til, at det var kuldeindtrængen fra lynlåsen, som var årsagen. Som resultat af dette, har jeg besluttet mig for at kaste mig ud i endnu et projekt. Jeg vil hurtigst muligt gå i gang med at designe en topquilt, til brug i hængekøje. Selvgjort er velgjort...
Hvis topquilten lever op til mine forventninger, vil den også blive tilgængelig via hjemmesiden.

En tur som denne byder på helt andre indtryk, end når man sidder i en kajak/kano. Frihedsfølelsen mens jeg vandrede over heden, var dog den samme, som når jeg sejler på fjorden.
Terrænets beskaffenhed, kan direkte mærkes, under rygsækkens vægt. Det kuperede område i skoven og omkring søen, gav derfor sved på panden, på trods af kulden.
Jeg mødte på hjemturen desuden et par, som nysgerrigt ville vide hvad jeg havde gang i og om det ikke havde været forfærdeligt koldt! Jeg måtte forsikre dem om, at jeg havde klaret forholdene uden problemer og at jeg var godt forberedt.

I takt med mine oplevelser og erfaringer, vil jeg dele disse her på siden. Jeg synes det er sjovt, at dokumentere min gøren og laden og håber at du som læser/seer, kan få lidt ud af det...

Det bliver derfor, absolut ikke sidste gang, at du kan støde på den slags her på bloggen!

Her er en række billeder fra turen:






Chili!!
Bålplads og køje

Liggeunderlaget bliver brugt som "tæppe" under køjen.

Masser af rimfrost på tarpen.
Kaffe skal der til!



En varm hue, er et must på en vintertur.
























I vanlig stil, fik jeg også optaget en film fra turen. Denne gang udfordrede jeg mig selv yderligere ved, at snakke engelsk! (Jeg beklager de mange mærkelige accenter - jeg er blevet lidt rusten 😆)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar