lørdag den 6. december 2014

Lidt af mit Lejr-grej

Jeg har efterhånden fået samlet/lavet
en del grej, som jeg bruger i forskellige situationer og på forskellige ture. Jeg synes det er sjovt, at lave forskellige "gør-det-selv" løsninger og har fået meget inspiration på Youtube. Hvilket grej jeg medbringer på den pågældende tur, er meget forskellig og afhænger tit af humør og forventninger til turen...

Her er noget af det jeg næsten altid har med: En Fiskars "skub ud sav", som er dejlig let og yderst effektiv. Min Hultafors dolk - simpel, holdbar og billig. En Hultafors håndøkse, en pandelampe, et lille solcelle panel (medbringes mest for sjov, da effekten ikke er voldsom stor).
Desuden medbringer jeg en foldespade...

Her ses mit grydesæt fra Robens, mine to hjemmelavede skærebrædter, et sæt køkkenredskaber fra Ikea, som er skåret til i længden, og min spork.

Her er min gasbrænder model "Firefly" og vindskærm, ligeledes fra Robens


Mmm pandekager på stranden :-)

Jeg har lavet en "Pot cozy", til at holde indholdet i den ene gryde varm, mens den anden koger.

Cozy'en er lavet af alu bobleplast, som jeg har beklædt på ydersiden med gaffa tape.



Her ses et af mine "Vildmarks blus". Jeg har lavet dem i alle tænkelige størrelser efterhånden, kun begrænset af størrelserne på de dåser jeg har kunnet finde.

På billedet ses "jet-hullerne", hvor røggasserne antændes.

For at sikre ilt nok til forbrændingen, er det vigtigt med huller i bunden af brændkammeret.

Jeg har desuden fundet en lille pose, som jeg bruger til opbevaring af det "vildmarksblus" blus jeg bruger mest.

Jeg har også lavet en række forskellige sprit blus af tomme øl og sodavandsdåser. Her ses et af dem i en opbevaringsdåse, med skumindsats. På Youtube findes der et hav af videoer, som viser fremgangsmåden.

Opbevaringsdåsen er en tom Guacamole dåse fra "Santa Maria"

Til at beskytte mod vind, når jeg bruger spritblus, har jeg lavet en vindskærm af en gammel foliebakke.

Vindskærmen kan foldes eller rulles.
Læg mærke til de to små "hak" jeg har lavet midt på skærmen, -det er for at sikre ilt til forbrænding af spritten, hvis skærmen er foldet helt tæt omkring en gryde.

Spritblus in action

Blusset, vindskærmen og en lille flaske med sprit vejer og fylder ikke meget.

Jeg medbringer ofte en masse andet grej, som jeg vil komme ind på i et andet indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar