fredag den 7. november 2014

Min første kajak - "Gungnir"

Jeg havde igennem de sidste par år, gået og drømt om at få mig en fiskekajak, som samtidig kunne bruges til motionssejllads, og div. eventyr rundt omkring i landet.
Efter sommeren 2014, blev trangen for stor, da jeg faldt over et godt tilbud på DBA.
En lettere brugt RTM Tempo, blev afhentet nord for Ålborg, til den nette sum af 3500,-

Tempo'en havde jeg haft i søgelyset gennem længere tid, da den på papiret skulle tilfredsstille alle mine krav til en kajak.

Den officielle tekst: RTM Tempo er en hurtig, let roet, kursstabil sit on top fiskekajak.

Desuden fandt jeg denne beskrivelse: 
"Denne sit-on-top har sejlegenskaber, som overgår mange andre sit-on-top kajakker på markedet. Den ligger rimeligt stabilt på vandet og har en god retningsstabilitet, så man ikke bliver træt af hele tiden, at skulle korrigere kursen. Desuden "plasker" den ikke, når den rammes af bølger, men glider roligt gennem vandet - og så er den absolut ikke langsom!"

-Umiddelbart skulle denne kajak altså være et hit!

8

Nu skulle modificeringen og tilpasningen af kajakken snart påbegyndes.
Der skulle laves et pvc stativ til flere stænger, monteres et anker trolley system, isættes en ekstra luge, samt div. fastgørrelses anordninger. Med tiden skal der også monteres ekkolod og kameraholder :-)
 -Kort sagt skulle kajakken tilpasses mig.

Jeg besluttede, at tage på en prøvetur for at lære kajakken at kende, inden jeg ville gå helt amok med modificeringen... 



Turen var en succes. Jeg var meget overasket over kajakkens egenskaber og stabilitet, da den er noget smallere end de traditionelle fiskekajakker. Jeg følte mig fuldstændig tryg, både under sejlads, men også når jeg skulle række ud efter grej i lastrummene.
Hvad fart angår lever kajakken fuldt ud op til sit navn -Tempo. Man kan uden problemer holde en rigtig god fart og ikke mindst i en lige linie, i flere timer. Sådan!

Efter turen besluttede jeg at kajakken skulle døbes. Jeg fik lavet saltvands bestandige klistermærker, med teksten "Gungnir", som er navnet på Odins spyd...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar