mandag den 10. november 2014

Ammo box stove

Jeg havde gennem længere tid, haft lyst til at lave en ovn til mit Klondike telt.
Jeg havde set adskillige film på Youtube om emnet, og faldt over "Ammo box ovnen".
-Yes! jeg har 2 gamle ammunitionskasser stående, fra dengang jeg var soldat...
Projektet blev søsat...



Ekstra varmebeskyttelse i siderne

Spjæld

Askeskuffe


Gammel ske, omdannet til askeskuffe-udtager



Gnistfanger på skorstenen

Teltgennemføringen er lavet af 2 bestikholdere fra Ikea, som er svejset sammen

Skorstenen er lavet af 63 mm spiro rør, savet ud i 1/2 m stykker for nem transport og opbevaring


På billedet ses skorstensspjældet


Røgvende-plade, så flammerne ikke står direkte op i skorstenen



Efter gentagne afprøvninger, besluttede jeg at lave nye ben til ovnen, for at mindske varmepåvirkningen nedad.

Nu kan ovnen bruges direkte på teltbunden, uden varmeskader.
Den hvide dug, er et brandtæppe, som sammen med benene, bliver opbevaret inde i ovnen, når den ikke er i brug.

9 kommentarer:

  1. Lækker ovn du har lavet, meget professionelt.
    Jeg vil selv i gang, så jeg vil bruge din som udgangspunkt. Må jeg spørge om hvad målene er på ammoboxen er?

    Mvh

    Morten

    SvarSlet
  2. Hej Morten
    Tak for de fine ord. En ammobox ovn er bare mega cool...

    Den model som jeg har brugt, måler 15 cm i bredden og 28 cm i længden, samt 17-18 cm i højden.

    Held og lykke med projektet!

    Rasmus

    SvarSlet
  3. Hej Rasmus

    Ja den ret så cool og ikke mindst billig. Havde godt nok set mig lun på helsports ovn, men er for nærig til at betale den pris de forlanger.

    Må jeg spørge om hvordan du har fastgjort glasfiberpakningen på ovnlågen, har du brugt noget ovnkit eller?

    Mvh

    Morten

    SvarSlet
  4. Hej Morten

    Jeg har såmænd bare brugt den slags med selvklæbende bagside. Lidt ligesom en skumpakning eller dobbeltklæbende tape.
    Det holder stadig fint, efter et par års brug.

    Rasmus

    SvarSlet
  5. -Og ja, kender godt det der med priserne på det grej man godt kunne tænke sig... 😀

    SvarSlet
  6. Hej Rasmus. Jeg faldt over denne guide i min jagt på en dansk udgave af en lavvu ovn. Jeg har en ammo kasse og skal til at danne mig et overblik over hvad jeg skal bruge af materialer. Du skriver, at du bruger spiro rør til skortsten - hvordan samles de når du nu har skåret dem ud i kortere stykker? Og de afgiver ikke nogen trælse stoffer når de bliver varme?
    Andre kommentarer her nogle år efter, som man bør vide inden man begynder? Mvh Anders

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anders, jeg har samlet skorstenen med muffer, hvor jeg har skåret gummiet af og i stedet popnittet den på det ene rør.
      Man skal brænde skorstenen godt af inden brug i et telt, netop for at undgå giftige gasser fra galvanisering. Når først dette er gjort, er det ok at bruge ovnen i telt.
      Det er et sjovt projekt og ovnen virker ok, men man skal besidde et udtalt gør det selv gen, for at retfærdiggøre gøre tiden og økonomien.
      Jeg har sidenhen fået mig en GStove ovn, som er meget attraktiv prismæssigt, set i forhold til hvad man får for pengene...

      Held og lykke med projektet!

      Slet
  7. Tak for svar! Jeg håber, at det kan lade sig gøre indenfor et vist budget - spiro rør er en del billigere end de udstødningsrør jeg kiggede på tidligere. Jeg har overvejet at vende låget nedad for at bibeholde bærehåndtaget og muligheden for at åbne kassen til udtømning af aske. Men langt de fleste jeg har set, bruger den med låget opad. Er der måske noget jeg ikke har overvejet nøje nok i den forbindelse?

    SvarSlet