torsdag den 14. november 2019

Amok i Klosterheden!

"En fremmed er blot en ven, du ikke har mødt endnu"

Denne sætning, bed jeg mærke i, da jeg skrev med en gut der hedder Arne, via Instagram.


Vi havde gennem et stykke tid fulgt hinandens profiler og kommenteret lidt på hinandens billeder.
Jeg har tidligere haft god succes med, at "frilufts-blind date", via dette medie og skrev på et tidspunkt, at vi da måske kunne finde ud af, at tage på tur sammen engang.
Arne greb straks idéen og vi begyndte herefter at skyde os ind på, tid og sted.

Vi blev enige om, at Klosterheden plantage, måtte rumme det perfekte sted og at det ville være et besøg værd.

Arne begår sig i sin fritid, i gruppen "Basecamp North", som blandt andet gør i adventure ture på motorcykler. De husere gerne oppe i de store svenske skove.
Gennem denne forbindelse, har Arne kastet sin kærlighed på de innovative køjer fra norske Amok.
Det var derfor oplagt, at jeg også ville medbringe min Draumr XL køje, på dette eventyr.

Arne spurgte om det var ok, at han medbragte en kammerat - Søren, som gerne ville snuse mere til hængekøjer og friluftslivet generelt. 



Jeg var selvfølgelig helt med på idéen og derfor gik vi tre mand, "amok" i Klosterheden...

De to gæve gutter fra den sydlige del af landet, tilbød at samle mig op, hjemme på min adresse - Total luksus!
Vi kørte således i samlet flok mod Klosterheden, sidst på formiddagen.

Søren havde medbragt rigelige mængder rådyr-kød, som hans søn havde skudt. Han havde desuden en ramme med diverse lækre øl med, som så vidt jeg husker, var overskud fra et nyligt afholdt sølvbryllup...
På vejen ud til området, holdt vi ind for, at proviantere de sidste fornødenheder.

Da vi ankom til den udsete lejrplads, blev vi en smule skuffede. Der var opbygget et større bord/bænke arrangement omkring selve bålstedet, hvilket i vores øjne ikke ligefrem øgede "vildmarksstemningen". Det så lidt for "lejrskole agtigt" ud.
Vi kørte derfor videre rundt i plantagen og fik besøgt flere af de etablerede lejrpladser. En enkelt måtte vi opgive, at finde.
Vi brugte en del tid på, at sondere terrænet og er nu meget klogere på området. Vi blev til sidst enige om, at slå os ned på den mest primitive plads, vi kunne finde, hvor der samtidig var en officiel bålplads. (helt simpel, uden alle mulige bekvemmeligheder - lige sådan som det skal være...)


Vi gik straks igang med opsætning af køjerne. Jeg havde udover min Amok køje også medbragt en Hennessy Woodland Survivor, med diverse Fimbul Gear tilbehør, for at kunne lave en lille demonstration... Der blev udvekslet tips & tricks og jeg fik styret min trang til, at dele min viden på køjeområdet 😆






Søren skulle prøve kræfter med en Draumr XL






Arne's setup





Min køje
"Kloge-Åge" fortæller om hængekøjer og underquilts






Jeg viser her en Hennessy Woodland Survivor med
 Fimbul Gear Twister underquilt frem



























Arne nyder udsigten fra køjen
































Inden længe var lejren etableret, de "svævende senge" testet og vi påbegyndte derfor indsamling af brænde til bålet.
Heldigvis var der masser af dødt og forholdsvist tørt træ, omkring os.














Søren klargjorde kødet i bedste "Nak & Æd stil" og snart duftede der himmelsk, på den lille slette.
Hvis der havde været ulve i nærheden, havde vi bestemt fået besøg!









Aftenen gik med snak, god mad, herlige øl, bålkaffe og en tår af Arnes medbragte whisky. Kort sagt, gik tingene op i en højere enhed!

Kaffe skal der til!
















Efter en god nat i køjerne og en stille kop kaffe, siddende i soveposen, stod vi op og fik gang i bålet igen.
Der blev lavet bacon, baked beans og ristet boller. Bushpotten blev endnu engang omdannet til kaffemaskine og vi kunne derfor med fyldte maver, pakke det hele sammen igen.





"Cowboy-kaffen" klargøres























Jeg blev på fornemmeste vis, afleveret på hjemmeadressen igen og kunne nu med hovedet fuld af gode oplevelser, vinke farvel og på gensyn til to nye venner...
Jeg er således endnu engang, blevet bekræftiget i, at køjemiljøet er helt fantastisk. Mennesker kan mødes om en fælles passion, på trods af forskellige indgangsvinkler og grejbeholdninger. Målet er dog det samme, nemlig at hygge sig og nyde naturen - fra en varm køje. 😄


Foto: Rasmus Madsen & Arne Jacobsen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar