mandag den 4. februar 2019

Danish Winter Hangout

Den første weekend i Februar, var booket til hængekøje-vinter-træf. Et arrangement, som opstod i Facebookgruppen "For os der bruger hængekøje".
Initiativtageren, Henrik Kjer oprettede begivenheden engang i efteråret og stille og roligt voksede interessen henover julen.
Henrik Kjer

Rammerne for arrangementet, var i det store plantageområde "Klosterheden", nærmere betegnet shelterpladsen "Hornet".

Foto: Aksel Christensen

Jeg havde i mit stille sind en forventning om, at der måske kunne samles en 10-15 stykker, hvis alt gik godt. - Dette skulle vise sig, at blive gjort godt og grundigt til skamme!

En uge før afvikling var tilslutningen oppe på hele 30 deltagere + eventuelle gæster og børn!

Folk kom dumpende ind til pladsen fra fredag eftermiddag og til hen under aften.
En af de 4 kvindelige deltagere (Anna), havde bagt en "velkomst-kage", til lige at skubbe den rigtige stemning igang. Den blev nydt med stort velbehag på den snedækkede shelterplads.

Henrik havde tilbudt, at stå for indkøb til fælles aftensmad fredag aften og ved fælles hjælp, blev der fremtryllet en herlig omgang mørbradgryde med ris.
Der blev hygget for fuld gas, hilst på nye, såvel som velkendte ansigter.

-Der er ikke noget som et varmt lejrbål, til at sætte skub i fællessnak og den gode stemning.







Da der efterhånden var blevet drukket en del kaffe, øl og andre behageligheder og midnatstimen var passeret, fandt folk så småt tilbage til deres køjer, som var placeret 360 grader rundt om fællespladsen.








Temperaturen var ifølge mit termometer nede på minus 3,8 grader, da det var koldest. Jeg sov i min Ridgerunner køje fra amerikanske Warbonnet og havde mit nye bud på en underquilt, til netop denne køje med.
Den var dejlig varm!


Jeg havde besluttet hjemmefra, at tage mit militære Carinthia sovepose system med. Det består af 3 sæsonsposen, Defence 4 med sommerposen, Tropen inden i. Muligheden for fugtig vejr, var stor og jeg ville ikke risikere, at fryse, når jeg skulle tilbringe en hel weekend under åben vinter himmel.
Det viste sig, at være en god beslutning. Den første nat var nemlig noget fugtig og den yderste sovepose var derfor lettere våd på ydersiden, da jeg vågnede.
Størstedelen af gangene, jeg sover i hængekøje, bruger jeg ellers en topquilt, som alt andet lige, er noget nemmere at komme i.

Lørdag morgen stod den på baked beans og små brunchpølser, i ly for disen, under tarpen. Jeg havde medbragt min lille Porlex kaffekværn og en stempelkande, så den gode morgenkaffe var i hvertfald sikret!



Jeg fik i løbet af morgenen /formiddagen, besøg af flere af de andre "hængere", som var lidt nysgerrige efter at se hvad jeg havde medbragt af udstyr. Nogen benyttede lejligheden til, at se og røre ved, en af mine Fimbul Underquilts, da de måske gik med tankerne om, at investere...
Da jeg for tiden er ved, at teste Hennessy Hammock's nye 4Season Explorer XL køje, var det oplagt at medbringe den til dette arrangement, så andre også kunne få syn for sagen.

Hennessy 4Season Explorer XL







Warbonnet Ridgerunner med Fimbul Gear underquilt



Hennessy Deep Jungle XL med Fimbul Gear Twister underquilt



Folk gik rundt på kryds og tværs og besøgte hinandens små lejre. Tips og tricks blev delt, erfaringer udvekslet og kontakter blev skabt.
Nogen drog ud i området, for at kigge efter bævere, nogen for at få lidt kilometer i støvlerne og andre holdt gang i bålet, som fungerede som samlingspunkt, i løbet af hele weekenden.



Stemningen og imødekommenheden fra alle deltagere var helt i top. Intet skulle nås, ingen mødepligter og havde man behov for, at trække sig lidt, blev der ikke set skævt til en.

Dagen gik lynhurtigt og inden længe var det mørkt og alle var samlet omkring bålet, med hver deres gryde, pande, reflektorovn eller endda hjemmelavede wok... kampen om den sparsomme plads på bålet kunne begynde. -Spøg til side, der var god ro og orden og alle fik lejlighed til, at få tilberedt sin mad.




Der havde i løbet af lørdagen, været et frafald af deltagere. Mange havde yderligere planer for weekenden og havde trods alt haft en enkelt overnatning. Et par stykker kom til, men alt i alt var deltagertallet reduceret til ca. halvdelen.
Der var i sagens natur bedre plads omkring bålet lørdag aften...

Endnu en vellykket aften fik sin ende og køjerne blev fundet, i skæret fra de mange pandelamper.
Jeg havde endnu en dejlig varm nat i køjen, hvor temperaturen udenfor soveposen, igen var nede på minus 4-5 stykker.
Friskkværnet kaffe, scrambled eggs og pølser blev hurtigt fortæret søndag morgen og de indledende øvelser til nedtagning og sammenpakningen, blev påbegyndt.




Vi fik efter nedpakning, sagt behørigt farvel og på gensyn og alle jeg talte med, var enige om, at weekenden havde været en bragende succes!
Flere havde trodset det usikre og mødt op, uden at kende nogen i forvejen og fået en kæmpe oplevelse og velkomst, som helt sikkert har givet lyst til fremtidig deltagelse.

Foto: Aksel Christensen
Foto: Aksel Christensen




En stor tak, skal lyde herfra, til alle deltagere, unge som gamle og især min dejlige familie, som giver mig plads til eskapader som disse!
Jeg læste en status fra en af de andre deltagere, som sagde, at hun var helt høj ovenpå en oplevelse som denne... Jeg er fuldstændig enig!


4 kommentarer:

  1. Ja det var en fantastisk weekend og dejligt at se hvor forskelligt setup folk har når der skal prøves kræfter med kulden.
    Det bliver ikke gruppens sidste vinter hang out..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aksel, ja det var over al forventning og helt sikkert en gentagelse værd!

      Slet
  2. Som "en af de der først kom kravlende lørdag" vil jeg godt nikke genkendende og godkende de til dit oplæg Jeg har ikke tidligere været med på noget lignende. Jeg har kun ringe erfaring med det at være hængerøv. Til gengæld har jeg tid erfaring i at drikke kaffe og hygge!
    Jeg blev taget imod og inviteret ind i kredsen som om jeg altid havde været der! Jeg havde et fantastisk døgn, og en skøn tur! Så jeg kan kun opfordre til at deltage!
    Tak for nogle hyggelige timer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Emil, det var fedt, at møde dig. Jeg fik fornemmelsen af, at vi var mange der "klikkede" ret godt sammen.😄 Selv tak for hyggeligt samvær!

      Slet