torsdag den 11. august 2016

Bending Branches Angler Pro Plus pagaj

En tiltrængt opgradering




Mit fokus på type af pagaj, samt kvaliteten heraf, har ændret sig dramatisk henover sommeren.
Jeg har tidligere ikke været specielt krævende og har blot brugt hvad der nu fulgte med kajakken, eller hvad der nu lige var råd til.

Jeg vandt på et tidspunkt en konkurrence, hvor præmien var en ny pagaj. Det var bestemt ikke nogen "high end" udgave, men den var dog den bedste jeg på det tidspunkt havde haft.
Skaftet var i glasfiber og bladene i plast, med en smal profil.


Med den nylige opgradering af fiskekajak (RTM Rytmo), mente jeg (stærkt påvirket af importøren) at tiden også var til en opgradering af pagaj... Det er trods alt en væsentlig del af "motoren" på mine kajakker!  



Valget faldt på Angler Pro Plus 240-255 cm fra amerikanske Bending Branches, som er verdens største producent af pagajer og padler.


Angler Pro er den absolutte topmodel indenfor kajakfiske-pagajer og bliver brugt af mange af de proffesionelle kajakfiskere, rundt omkring i verden. Pagajen er lavet af kajakfiskere til kajakfiskere!
Angler Pro pagajen er kåret
som "Kayak Fishing Paddle of the Year", tre år i træk.














Plus udgaven er to-delt, har en teleskopisk ferrule og kan således let justeres både i længden og i skivningen, ved blot at vride skaftet. Jeg kan derfor nemt tilpasse pagajen til mine forskellige kajakker. Der er måleangivelser på skaftet i både centimeter og tommer, så man nemt kan måle sin fangst.


















Bladene er lavet i multilamineret glasfiber. Skaftet i T-700 carbon. Vægten er helt nede på 850 g! Dette gør pagajen til et uhyre effektivt redskab!!
Jeg har oplevet en væsentlig mindskning i den kraft jeg skal ligge i min padling, samt en deraf mindre belastning af skuldre og arme.
Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at der kunne være så stor forskel på pagajer og jeg føler virkelig et helt andet overskud, når jeg sejler - You live and learn...





















Jeg har efter mit bekendtskab med denne nye pagaj, desuden opnået kendskab til hvor vigtigt det er at pagajens længde passer til både kajak og rorer.
Mange fiskekajakker er temmelig brede og tunge. Mange har også et højt sæde. Disse faktorer gør, at en "almindelig" pagaj ofte ikke er lang nok og måske også for blød til at håndtere denne type kajakker optimalt. Angler Pro'en er en forholdsvis stiv pagaj, dog med tilpas fleksibilitet og den kraft man overfører til vandet, bliver derfor overført væsentlig bedre end ved mine andre pagajer.

Mange fiskekajakker bliver solgt med en standardpagaj, som tit er både for kort og for blød. Et eksempel herpå er min Galaxy Double. -Den er hundrede gange nemmere at padle, med Angler Pro'en! Særligt da jeg har monteret kajakken med et hjemmelavet højsæde og derfor sidder højere.

Bending Branches har lavet et skema hvor man ud fra kajakkens bredde, samt din højde, kan aflæse den optimale længde på pagajen.
Ud fra dette skema har jeg konstateret, at jeg har sejlet med for korte pagajer, nærmest altid...


Kayak WidthUnder 23"24" to 28"29"-33"34"+
Paddler HeightRecommended Paddle Length
Under 5'5"210 cm220 cm230 cm240 cm
5'5" - 5'11"220 cm230 cm240 cm250 cm
6'+220 cm230 cm250 cm260 cm

Hvis kajakken har et højt sæde, skal der lægges yderligere 5-10 cm til længden.


Da min nye RTM Rytmo både kan sejles med standard sæde til sit on top kajakker, samt et specifikt "højsæde", er det en kæmpestor fordel, at kunne ændre længden med et snuptag.

Eneste minus ved denne pagaj, er prisen. Udsalgsprisen ligger efter sigende omkring de 3000 kr!!
Hvis ikke jeg havde været så heldig, at få en klækkelig rabat, ville jeg nok have vredet mig noget. Som far til tre unger, er der jo mere end rigeligt at bruge penge på!
Ofte synes man måske, at når nu man har brugt så mange penge på en ny kajak, kan man ikke tillade sig at bruge "mange" penge på en ny pagaj.!??

Jeg må erkende at wow-effekten er stor og man føler sig nærmest som en af de amerikanske pro'er, med denne pagaj i hænderne og den fuldender bestemt min oplevelse i kajakken... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar