torsdag den 21. marts 2019

Hængekøjetur i bålhytte

For et par månedere siden, berettede jeg om min første tur sammen med Henrik i indlægget "Blind hammock date". Vi klinger rigtig godt sammen og havde derfor planlagt endnu en hængekøjetur sammen.

Vi planlagde at mødes på neutral grund, i en for os begge ukendt midjysk skov.
Lammesteg over bål, et par gode øl, til en flot udsigt og selvfølgelig en dyb søvn i køjerne, var det vi havde i tankerne...

Som altid når jeg skal på tur, holdes der godt og grundigt øje med vejrudsigten. Jeg kan godt lide at være forberedt, så de nødvendige forholdsregler kan tages.
Desværre så udsigterne ikke for gode ud! De lovede kraftig regn og blæst op imod stormstyrke, lørdag aften. - Ikke ligefrem de bedste forhold for bålhygge. Det kan også være direkte farligt, at sove i skoven, under kraftig blæst. Et væltet træ eller en nedfalden gren, kan i værste fald være fatal.

Vi blev derfor enige om, at ændre taktik og blev efter kort tids debat, enige om at køre ud til en relativ ny bålhytte, nær Skive. Det betød, at jeg kune havde ca 15 minutters kørsel, mens Henrik måtte tage det seje træk, fra Århus...

Jeg ankom først og fik sat min køje op mellem bålhyttens stolper. Jeg begyndte herefter, at forberede brænde til det kommende bål.


Jeg brugte en gammel militær poncho, som vindskærm


Hennessy Deep Jungle XL
 med grøn Fimbul Twister underquilt










Køjen prøves lige af...

Pladsen bød udover bålhytten også på et shelter, et muldtoilet, en hestefold og flere bord/bænkesæt.
Desuden er der ofte en masse brænde, til fri afbenyttelse. - Det kunne næsten ikke være nemmere!

Henrik ankom en halv times tid efter mig og efter en behørig gensyns hilsen, fik vi også hængt hans køje op.
Henrik bruger normalt en Amok Draumr køje, men ville gerne prøve en af mine Hennessy Hammocks. Så jeg forsynede ham med en Explorer Deluxe køje og tilhørende Fimbul Twister underquilt. 

Hennessy Explorer Deluxe med sort Fimbul Twister underquilt

Da vi havde fået "sparket dæk" på køjen og Henrik havde lagt øre til mine kaskader af tips, tricks og  diverse historier om køjen, trængte vi til at få skyllet halsen... 😆

Dagen gik med snak og udveksling af erfaringer. Vi fik også hilst på et ældre ægtepar, som var ude for at lufte deres små ponyer og vogne. De skulle lige ind og se hvad vi havde gang i. Det viste sig, at de selv var ivrige "friluftsmennesker". De sov fx i deres eget shelter i haven, fra April til November.



Sidst på eftermiddagen, begyndte vi at forberede aftenens måltid. Jeg havde medbragt en lammebov, som skulle hænges over bålet og dermed langtidsstege. 



Stegen marineres

 
































Henrik havde medbragt friske rodfrugter og wokmix - i grotesk store mængder... Vi kom ikke til at gå sultne til køjs.





































Kødet var nu færdig, grønsagerne sprøde og brødet lunt. Jeg havde i anledning af at vi nu var på Skive-egnen, taget et par Hancock Old Gambrinus Dark med. Denne øl er nærmest perfekt til en sådan et måltid og repræsenterer egnen på fornemmeste vis!






Vi sad nu resten af aftenen og fortalte røverhistorier mens vi drak "cowboykaffe", - når vi da ikke lige skulle have lidt frisk luft til øjnene. Bålpladsen i hytten bestod nemlig af et stort jernrør, med en svingbar rist og krog.
Denne konstruktion er ikke særlig god, da bålet har svært ved at "ånde" og røggasserne dermed ikke bliver ordentligt forbrændt. Der var mildest talt røg i hele hytten, pånær når vi virkelig fyrede op for flammerne. Vi var ikke interesserede i at brænde hverken køjer eller mad af, så vi forsøgte at holde bålet på et fornuftigt niveau.
En række huller i bunden af jernrøret, kunne nok give den nødvendige ilt til bålet, så en renere forbrænding kunne opnås.
Jeg synes det er synd, at man har skabt så fine forhold til brugere af naturen og så ikke lige har fået lavet en ordentlig bålplads.

Der blev også plads til en lille drink...


Godt røgede og mætte, gik vi nu ombord i vores respektive køjer. Vi sov begge som sten og var kun lige oppe for, at sikre de to tarps som vi havde sat op for at give læ. Vinden var taget til og den stod nu direkte ind mod hytten.
Resten af natten, var vi begge i drømmeland.

Da vi kom til os selv igen, spurgte jeg Henrik om hvordan det havde været, at sove i køjen. Han svarede, at han sjældent havde sovet så godt og dybt. Topkarakter fra ham!

Vi fik tændt op i bålet igen, sat kaffe over og skåret bacon ud. Vi skulle jo have afsluttet turen på fornemmeste vis.

Morgenkaffe i køjen













Mens baconen blev riste over en sagte ild, fik vi pakket køjerne sammen.




















Efter morgenmaden, som efterhånden var blevet til frokost, fik vi sagt pænt farvel til hinanden og lovet et snarligt gensyn.
Nu ventede blot en gevaldig luftning af alt grejet, pga den megen røg.
Jeg hængte hele molevitten op hjemme i carporten og efter et par dage var det nogenlunde acceptabelt igen.
Min kone mente dog, at jeg også burde have hængt derude, i et par dage... 😄

Ingen kommentarer:

Send en kommentar