tirsdag den 5. januar 2016

MSR Alpine Stowaway pot + pande og DIY pakkepose

Nyt grej til friluftskøkkenet

Gennemgang


Jeg har efterhånden brugt mange forskellige slags gryder, potter og pande, når jeg har lavet mad på mine ture. Alt fra aluminium, titanium, stål og til støbejern. De forskellige materialer har hver deres styrker og svagheder.

Jeg er med tiden blevet mere bevidst om især materialernes svagheder. Fx har titanium ikke den bedste varmefordeling, støbejern er tungt og uhandy andre steder end hjemme i haven. Aluminium er kendt for at afgive små partikler til maden, som bestemt ikke er sundt!
Teflonbelægninger er måske heller ikke det smarteste og sådan kan man jo blive ved...

Summa sumarum, så havde jeg bestemt mig for at slå helt over på rustfrie stålprodukter, ihvertfald når jeg er afsted med kajak.

Jeg har tidligere haft fornøjelsen af, at teste en "Sherpa pot" fra Tatonka, som jeg blev meget begejstret for. http://udmedkajak.blogspot.dk/2015/09/videogennemgang-og-test-af-tatonka.html 

Konceptet er smart, da grydens håndtag sammen med en lille snaplås, fungerer som en effektiv og næsten indbrudsikker låseforanstaltning.

Rustfrit stål er jo nærmest uforgængelig og kan tåle hårdhændet brug og høje varmegrader. Noget jeg er ret begejstret for, da jeg godt kan lide at lave mad på bål og desuden heller ikke skal bekymre mig synderligt om håndteringen af gryderne.


Jeg er vild med låsekonceptet på denne slags gryder, men besluttede mig for at gå efter MSR's version af "opbevaringsgryden", da jeg i forvejen har forskellige MSR produkter, som jeg er meget glade for.
Efter en del Youtube søgninger, blev jeg enig med mig selv om, at jeg ville have 1,6 liters udgaven.
Den er måske lige rigelig stor til en person, men er super god til når vi er flere. Desuden er min Sherpa potte på 0,6 l, så jeg mener, at jeg er godt dækket ind.
Jeg manglede desuden en god stegepande til mine ture. Min gamle alu model med teflonbelægning, så ikke særlig sund ud længere. Flere af mine grydesæt har låg som i teorien fungerer som "pander", men er i virkeligheden temmelig uduelige til dette formål!
Jeg bestemte mig derfor for MSR's Alpine pande, som burde passe perfekt sammen med gryden. 
Sættet er ikke ligefrem i letvægtskategorien, men dette har knap så meget betydning for mig, når jeg sejler i kajakken.
(Et GSI Java drypfilter røg ski'sme lige med ned i indkøbskurven, så nu kan yndlingskaffen også blive brygget ude i vildnisset)




Gryde data:

Vægt: 550 g
Mål: ca. 18 cm x 7,3 cm
Højde incl låg: ca 10,5 cm


Langt, solidt håndtag 


Når låget er låst fast, er gryden nærmest et helt lille pengeskab. Man får fornemmelsen af, at den vil kunne tåle et direkte fald, ned på den bare klippegrund, fra flere meters højde.



Pande data:

Vægt: 323 g
Mål: 20,32 cm x 5, 08 cm
 Panden har aluminiumsbund for en bedre varmefordeling.

Håndtaget kan klikkes af og opbevares inde i gryden.

Der er hældetud på panden.




Gryden passede heldigvis perfekt inden i panden!


Jeg fandt et velcro surringsbånd i mine gemmer, som passer perfekt til sættet.




Der er endda plads til overs


 Der kan stoppes mange ting ind i gryden, her et eksempel med en række af mine ting.
Man kan selvfølgelig også vælge, at opbevare mad, kaffe, krydderier eller andet i gryden.



Panden har fået en gylden farve, efter behandlingen

Jeg gav panden en nonstick behandling på komfuret.
Man varmer panden godt op, hælder lidt olie på og fordeler den. Når olien begynder at ryge og man kan se sit eget spejlbillede i panden, slukkes blusset og man lader panden køle ned. Til slut tørres panden af med et stykke køkkenrulle og den er nu klar til brug.
Nu er panden olie coated og har nonstick effekt.




Jeg besluttede mig for, at der skulle laves en pakpose til sættet. Jeg klippede derfor nogle stykker stof ud af resterne fra mit DIY Underquilt projekt. http://udmedkajak.blogspot.dk/2015/09/diy-underquilt-til-hngekje.html
 Stoffet er fra en gammel militær bivy bag og er lavet i Goretex.


Jeg fik min kone til at stå for syningen, da det er hende der er ninja'en på dette område...

Når vi nu var igang, klippede jeg lige nogle
stykker til den lille Tatonka potte også.



Resultatet blev ganske godt og sættet er nu klar til fremtidige ture.












Her ses det smarte dryppefilter fra GSI. Det klikkes ovenpå ens kop, fyldes med favorit bønnen og overhældes med vand. alternativt kan filteret stikkes helt ned i koppen og bruges som direkte filter.
Når filteret ikke er i brug, kan det opbevares under gasdåsen. Dette var en gevinst jeg først fandt ud af, da jeg fik den hjem.

Hele herligheden har kostet mig 525 kr incl fragt, fra Tyskland.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar