søndag den 17. januar 2016

Test af hængekøje-vinter-setup

Minus 10 grader

-Er ikke noget problem, at sove i hængekøje i, hvis man har det rigtige udstyr.
Man behøver dog ikke nødvendigvis, at investere mange tusinde kroner i specialudstyr, for at opleve glæderne og udfordringerne ved vinter hængekøje camping.

Dermed ikke sagt, at det ikke er fedt og måske nemmere med "det rigtige" grej, men at være med på "beatet", er ikke nødvendigvis den eneste måde...

Jeg satte mig for, at sammensætte lidt af det grej, jeg allerede var i besidelse af, med henblik på at lave en low budget vinter løsning.



For at øge chancen for en god oplevelse, valgte jeg at prøve setup'et af i trygge rammer, hjemme i haven.
Hvis jeg ikke kunne holde varmen, ville det trods alt være til at overskue, at liste ind i seng...

Forholdene var så godt som perfekte til testen. -Minus 10 graders frost og en snedækket græsplæne.


Sammensætningen

Jeg sammensatte min "sommer" dunsovepose fra Robens, med min fiberpose fra Wolfcamper.
Den tynde dunpose, blev således brugt som en slags dyne, inde i fiberposen.



Robens Caucasus 300

Wolfcamper Pioneer













Derudover, kombinerede jeg min hjemmelavede underquilt med mit selvoppustelige liggeunderlag.

Underquilten ville gå an, ned til omkring frysepunktet, men jeg turde ikke kun forlade mig på den, i minus 10 graders frost.

Jeg valgte desuden, at indsætte en alu forrude beskytter i underquilten, for at reflektere evt. tabt varme tilbage til køjen.

DIY Underquilt

Air Impact 3,8 Large



De sammensatte soveposer og huerne



Beklædning

Inderst langt fleece undertøj, dernæst en mikrofleece pullie og til sidst, en tynd fleece jakke.
På føderne havde jeg et par almindelige strømper og et par tykke uldsokker udenpå.

På hovedet havde jeg en tynd "Buff" hue og dernæst en aflagt hætte, fra en gammel dynejakke.


Det hele afprøves hurtigt, inden aften

Resultat

Den valgte løsning var en stor succes!
Jeg følte mig som en baby, der var blevet puttet i en "Voxi pose" i en barnevogn... 
Der var selvfølgelig ikke så meget plads i posen, som normalt, men med den kolde natte temperatur i mente, gjorde det ikke så meget.

Jeg måtte allerede efter en lille halv times tid, smide fleecejakken. -Jeg kogte!!

Jeg faldt i søvn, men vågnede igen efter et par timer, hvor jeg stadig havde det alt for varmt!
-Af med pullien.

Herefter sov jeg, trods kulde og frost på ydersiden af soveposen natten igennem, i mit dejlige setup og oplevede kun at blive en smule kold på næsetippen.

Konklusionen

-må være, at man ikke skal være bange for om éns grej kan klare mosten. Prøv det af hjemme i haven hvor man let kan trække i nødbremsen, hvis alt går galt.


Det er en fantastisk oplevelse, at sove ude under sådanne vinterforhold og burde næsten være lovpligtigt at prøve, -mindst en gang i livet...

Jeg har lavet en lille film fra testen. 


1 kommentar:

  1. Passende forberedelse til sådanne ture er grundlaget! Jeg er altid interesseret i varmt undertøj og sokker.

    SvarSlet