lørdag den 7. november 2020

Spindrift - Go eller no go?

 Et beskyttet mikroklima

Til mange af de mest populære køjer fra de store producenter, kan man tilkøbe en form for "vinter/vind-sok", der kan monteres direkte på hængekøjen.
En sådan sok giver en øget beskyttelse mod vind og træk og hæver "indendørs temperaturen" med et par grader.
Desuden får man i tilgift, en smule mere privatliv, da man med "sokken" for alvor kan sammenligne køjen med "et svævende telt".


Spindrift:
DATA
Vægt: ca 355 gram
Materiale: 30D nylon med DWR behandling
Pris: ca 855 kr på Warbonnets hjemmeside (+ fragt og toldomkostninger) Bushcraftbutikkens pris er 1099 kr


Beskrivelse
Spindriften er i princippet en stor "pose", som man trækker ud over køjen. Der er på de nye modeller en dør i hver side og der kan tilvælges en lynlås i enden, så et evt. liggeunderlag nemmere kan indføres.
Der er på samme måde som myggenettet på selve køjen også en elastiksnor i hver ende, til at holde materialet oppe.



Inde i Spindriften, er der to små øjer, som kan bruges til at klikke myggenettet fast på, hvis man skulle ønske også at bruge dette.
På denne nyeste generation, er det lavet således, at man kan isætte køjens stænger på den udvendige side. Man kan derfor med fordel lade Spindriften sidde på køjen, når den skal opbevares og nu nemt sætte det hele op, når man kommer ud i skoven. Tidligere skulle man nærmest kravle ind i "sokken" og montere stængerne indefra.

Materialet er let og har på trods af den vandafvisende behandling, en god åndbarhed. Man kan dog risikere en del kondens på indersiden, særligt i de kolde og fugtige årstider. Det kan derfor anbefales, at sætte den ene eller begge døre "lidt på klem", så der opnås en smule luftcirkulation inde i "puppen".

I sensommeren modtog jeg en Spindrift til Ridgerunner køjen fra Warbonnet Outdoors, til test. 
Den skulle selvfølgelige straks prøves, da jeg personligt længe havde været nysgerrig på konceptet.
Forholdene var ikke ideelle, da vejret stadig var meget lunt, men ikke desto mindre tilbragte jeg adskillige nætter i min nye svævende bobbel.
Ikke én gang oplevede jeg kondensproblemer. Risikoen er dog væsentlig større i vinterperioden. 

En del af oplevelsen ved at sove i hængekøje, er for mig, at jeg kan ligge og følge med og nyde naturen inde fra køjen. Denne del er selvsagt noget begrænset, når man "forpupper sig", men åbner man fx begge døre, kan man stadig nyde udsigten i et vist omfang.
Man kan sammenligne oplevelsen lidt med at ligge i et meget lille en personers telt, eller en bivybag. Man skal altså ikke lide af klaustrofobiske tendenser.




Bruger man en underquilt på sin køje, har Spindriften den fordel, at den også virker som "Underquilt protector". Den beskytter nemlig også mod slagregn, dug og skidt.
Med en påmonteret Spindrift, kan man således "nøjes" med en langt mindre tarp, for at få den nødvendige beskyttelse mod vind og vejr og den store og måske tungere tarp, kan blive hjemme.
I nogle tilfælde, kan man sågar helt undvære tarpen, da Spindriften jo
er vandafvisende. Den kan dog ikke gøre det ud for en tarp og der VIL komme vand ind, på et tidspunkt...

Jeg har i skrivende stund haft fornøjelsen af, at prøve konceptet i blæsende efterårsvejr ned til lige over frysepunktet og må sige, at jeg er imponeret!
Man kan tydeligt mærke forskel på inde- og udetemperaturen og jeg finder det ganske hyggeligt, at ligge i den.
Jeg vågnede en nat med begge arme oppe over hovedet uden at være rigtig kold. Det var ikke gået uden Spindrift!








Jeg krydser nu fingre for en rigtig kold vinter med masser af sne, så jeg for alvor kan få prøvet konceptet af. Under alle omstændigheder, vil dette setup fremadrettet være blandt mine foretrukne løsninger til vinterture.

Skal jeg nævne et minus ved produktet, eller måske snarere et ønske til en forbedring, er det at den er lidt besværlig at på- og afmontere.
Jeg så gerne en stor velcroåbning i mindst den ene ende, således man nemt kan "hive sokken ned" i fodenden, hvis man bare vil sidde i sin køje i løbet af dagen.
Jeg tænker det vil give lidt større frihed og fleksibilitet. 

Overordnet set er produktet særdeles gennemtænkt og i en god kvalitet. Den lever fuldt ud op til mine forventninger og er et attraktivt stykke tilbehør. Jeg kan derfor varmt anbefale, at tilføje en Spindrift til din Ridgerunner køje.

Læs min anmeldelse af Ridgerunner køjen her: Ridgerunner anmeldelse


💥💥💥💥💢

1 kommentar:

  1. Contact:
    @killhacks = ICQ/TG
    peeterhacks = Wickr/Skype

    Tutorials, Tools & Fullz Available

    C.C F-ullz with C.V.V & S.S.N Info
    High-Credit-Scores F-ullz
    D-umps with Pin-Codes Track-101&202
    E.I.N Business F-ullz
    S.S.N D.O.B D.L F-ullz/Pros/Leads
    S.B.A/PU.A/U.I/Tax Return Filling f-ullz

    Ethi-cal Ha-cking Complete Course with Tools & Tut-orials
    Ca-rding Methods of Cas-hout & Transfers
    S-pamming & Ha-cking Stuff Full Package
    Kali-Linux-Master-Complete, BTC Crak-cer/Fl-asher
    Combos, Mailers, Senders
    I.p's/Proxies, Log-ins
    E.t.c

    Huge stuff Available now
    Fresh & Valid, Invalid will be replaced
    Contact for any query

    I.C.Q = 752822040
    T.G = @leadsupplier
    Skype/Wickr = peeterhacks

    SvarSlet