onsdag den 1. april 2020

Den Store Køjegennemgang - Del 7 // AMOK Draumr XL Camo

Amok Draumr XL Camo - 2020

(Dette setup, er venligst sponseret af Amok Equipment.)

Jeg har tidligere anmeldt Amok Draumr XL, men dengang var der tale om første generation af det nye design. Se anmeldelsen her: Den store køjegennemgang - Del 5

Jeg var overordnet set ganske godt tilfreds med køjen, men havde en række kritikpunkter.
Jeg forudså dengang, at de nok ville blive rettet med tiden og se nu her... ikke alene, er mine bønner blevet hørt, men køjen er nu også at finde i CAMO!!!

Pris: 2648 - 3048 kr incl liggeunderlag. (Afhængig af hvilket underlag du vælger.)



Amok Equipment, har designet et særdeles alternativt, men også yderst interessant camoflagemønster, som i den grad kan dele vandene!
Tankerne ledes i første omgang hen på, noget der minder om et topografisk kort. Altså en masse højdekurver.
Dernæst tænkte jeg, at der egentligt var noget rimeligt flippet, -måske endda lidt syret og 70'er agtigt over mønstret.


Jeg nåede også lige ved første øjekast, at tænke "er det noget man bliver tæt af i længden?"
Ved nærmere bekendtskab har mønstret dog vundet mit hjerte.
Det viser sig nemlig, ved praktisk brug, at camoflagen er yderst effektiv i mange forskellige scenarier. -Ikke kun i de norske fjelde, men fx også i en dansk vinterskov
Jeg synes det er forfriskende anderledes - lige i Amok's ånd.



Som jeg tidligere har nævnt, -dette får du ikke i andre køjer!


Jeg vil ikke komme ind på de tekniske data i denne gennemgang, da de ikke har ændret sig synderligt, i forhold til den forrige model.

Hvad er ændret?

  • Jeg påtalte i min forrige anmeldelse, at lynlåsens placering/startpunkt, var temmelig uheldig. Man skulle nemlig op over køjens ridgeline, for at lyne op. Det kunne lade sig gøre, men var for mig et irritationsmoment, når man nemt kunne have rykket startpunktet frem på forsiden af køjen. -Dette er nu blevet ændret og den natlige tissetur, er blevet nemmere.

  • Kopholderen var på 1. generation XL placeret i venstre side af køjen, i modsætning til den oprindelige Draumr. Dette er i sig selv ikke et problem, men den var faktisk også gjort mindre. Den kunne således ikke holde en Nalgene flaske, som efterhånden er standard indenfor friluftsmiljøet. Dette er heldigvis blevet ændret og faktisk er holderen igen tilbage i højre side, hvilket jeg personligt foretrækker. 👍

  • Det indvendige hul i køjen, hvorfra man kan regulere lufttrykket i liggeunderlaget, er blevet væsentligt større. Hvorfor ved jeg ikke, men jeg gætter på, at det er for at passe til flere forskellige typer underlag, hvor ventilen måske ikke sidder helt ens placeret.


  • Myggenettet har ligeledes fået et "facelift". Det er nu meget strammere og sidder rigtig flot på køjen. Det er desuden blevet en tand mørkere, hvilket øger udsynet indefra.


  • Større pakkepose, er det også blevet til. Man skal således ikke længere have en doktorgrad i sammenpakning, da der nu er rigeligt med plads. 

2019 vs 2020

  • Ophængningsstropperne har også fået et lille touch, idet, der nu sidder et lille velcrobånd på hver, som gør, at man selvfølgelig kan pakke/rulle dem pænt sammen, både i pakkeposen og når køjen er ophængt.

TIP

Man kan faktisk også lave en interimistisk "vandafledning", på stropperne, når køjen hænger.
Hvis det regner meget, kan man nemlig risikere, at vandet bliver ledt via køjens webbingbånd, ned i selve køjen.
Hvis man derimod spænder velcro stropperne stramt omkring webbingen, et stykke fra køjen, men stadig under tarpen, kan de aflede vandet og man undgår en våd køje... Det skal siges, at jeg i skrivende stund IKKE har været udsat for så slemt vejr, men jeg har erfaring fra lignende løsninger.
Man kan fx tilpasse en plastik poselukker, så den kan lukke omkring webbing stroppen. Man har således en effektiv "vandstopper".


Jeg har udover køjen også modtaget Amoks nye tarp "Skjold" og deres bud på et 4 sæsons liggeunderlag "Winterlight".

Skjold

Tarpen er et kompromis mellem tilstrækkelig dækning og minimal vægt.
Udformningen er nemlig den samme som på "Borg" tarpen og kan bruges i "Draumr mode" eller i "Segl mode" (Segl er Amok's standardkøje)
Designet giver altså den nødvendige dækning under langt de fleste forhold. Hvis det skulle blæse og regne, så meget, at man ikke kan holde sig tør, bør man overveje om det overhovedet er klogt, at hænge i køje...



Farven er mørk grå (koksgrå), hvilket giver bedre lysbeskyttelse og falder bedre i med omgivelserne.
Materialet er en tilbagevenden til silnylon, som for år tilbage var standard hos Amok.
Silnylon har den egenskab, at det er utroligt stærkt, men samtidig meget let. Man sparer således et kvart kilo i forhold til den første generation af polyester Borg tarps! Alle hjørner er forstærket med Dyneema textil og forsynet med en ny og bedre type Linelocs. - Lækkert!


Der følger stadig 6 lækre letvægtspløkker med og den generelle kvalitet af sættet, er helt i top!
Pakkeposen er ikke længere syet fast til tarpen, hvilket gør sammenpakning en del lettere.

Pris: 899 kr

Jeg synes Skjold er en fed opgradering af tarpen. Den er dog stadig lige til øllet, mht størrelsen. Der er ikke plads til de helt store udskejelser i tilfælde af dårligt vejr og jeg ser frem til, at en større udgave med "døre", ser dagens lys... 😃


Skjold og Borg

Skjold

1.gen. Borg



Fjøl XL Winterlight

Har været efterspurgt, lige siden Amok udgav Draumr XL. Der fandtes nemlig ikke andre liggeunderlag på markedet, som var tilstrækkeligt lange og som var varme nok til vinterbrug.
Den almindelige Fjøl, går kun ned til minus 4 grader - på en god dag.

Det var derfor med stor begejstring, at jeg pakkede det nye og varmere underlag op.
Igen har filosofien været, at lave et produkt som løser opgaven og ikke vejer mere end nødvendigt.
Det med den generelle vægt, er noget af det Amok har fået mest kritik for gennem tiden. Det er nok også derfor, at lettere materialer ligger dem meget på sinde.
R-værdien på underlaget er på 5.0 (0 F/ -18 C)
Det vil sige, at du uden problemer kan bruge det i vintesæsonen.
Som en ekstra bonus, følger der selvfølgelig både pumpepose og lappegrej med til underlaget.

Alene når man står med underlaget i hånden, kan man tydeligt mærke varmen.
Underlaget er nemlig lamineret med kunstfibre på både over- og undersiden af hver enkelt kanal.
Materialet er blødt og lækkert og farverne signalerer varme og komfort.
Det bløde materiale gør, at undelaget føles lidt "memory foam-agtigt" og er godt at ligge på.
Det kræver dog, at man pumper det ekstra godt op, for ikke at det skal blive for "slapt", når man ligger i køjen.


De første par gange var jeg ikke konsekvent nok og jeg døjede med, at underlaget ville "flippe" nedad, i fodenden med urolige nætter til følge.
Efterfølgende er jeg begyndt at "mase" ekstra luft i, for at give den nødvendige støtte og kan nu nyde den ekstra varme, uden de store bekymringer.

Pris: 1299 kr
Vægt: 996 g incl. pumpepose og pakkepose

Det almindelige Fjøl underlag, er meget kraftigere i materialet og skal ikke pumpes så hårdt. Jeg tror måske, at jeg foretrækker dette underlag istedet pga den mere faste struktur, men det er desværre ikke varmt nok til vinterbrug. Det med strukturen, er selvfølgelig meget individuelt og mit ord er bestemt ikke lov. -Måske er det på grund af  min "gamle", nedslidte krop, at jeg kræver den ekstra støtte...?

Man kan desværre ikke få både i pose og sæk, men til brug udenfor vintersæsonen, hvor man alligevel ikke skal slæbe den store vintersovepose med, vil jeg nok oftest bruge 3 sæsons underlaget.


Konklusion

Amok Equipment har med de nye 2020 produkter, endnu engang hævet baren.
De viser til stadighed, at de er villige til at lytte til brugerne og bestræber sig på, at udvikle de produkter folk gerne vil have.
Jeg er yderst tilfreds med alle de små, men vigtige ændringer, der er foretaget på køjen.

Skjold tarpens lækkerhedsfaktor, er efter min mening, noget højere end Borg tarpens. Er det strengt nødvendigt, at opgradere? Nej, men hvis du sætter pris på de små detaljer og gerne vil smide lidt af vægten på oppakningen, skal du gøre det.

Det nye Fjøl Winterlight underlag, er en kærkommen tilføjelse til Amok familien.
Man skal ikke længere slæbe ekstra uldtæpper, skind, eller andet med for, at booste varmen.
Kvaliteten er i den høje ende og man får fuld valuta for sine spareskillinger.

Jeg gav i min første anmeldelse af Amok Draumr XL, 5 ud af 6 stjerner til køjen.
Uden at tøve, vil jeg nu hæve karakteren til den højest mulige, da mine kritikpunkter er blevet imødekommet. Dog gøres det med den fremtidige, større tarp i tankerne...😉

💥💥💥💥💥💥



Ingen kommentarer:

Send en kommentar