lørdag den 15. februar 2020

Den store køjegennemgang - del 6 // Hennessy Survivorman

 Survivorman

Midt i december modtog jeg Hennessy Hammock's nyeste skud på stammen, nemlig "4 Season Survivorman XL" til test.
Køjen er udviklet i samarbejde med den canadiske bushcraft- og survivalekspert Les Stroud.
Les er blandt andet kendt for sin TV serie "Survivorman", hvor han filmer sig selv i forskellige overlevelses situationer. Les siges, at være ham som opfandt genren "Suvival TV", tilbage i 2001. Hans produktion, er den eneste der stadig kan siges, at være fuldstændig autentisk.
Han har desuden gennem flere år, været ivrig bruger af Hennessy køjer. Samarbejdet forekom derfor meget naturligt.


Data

Køjetype: Gathered end/traditionel køje (11 fod)

Farver: Brun (Bark) yderstof og orange (Burnt Orange) inderstof.

Materialer: Det inderste lag er lavet af 70d nylon taffeta, mens det yderste lag er lavet af 40d nylon ripstop

Hvad får du med: Køje, ridgeline organizer, skumunderlag, alutæppe, treehuggers, Hex tarp, overlevelses kit, samt stor kompressions pakkepose.

Dimensioner tarp: 363 cm x 305 cm Hexagonal form

Vægt: 2548 gram incl. tarp (756 g), skumunderlag (285 g), survival kit (386 g) Treehuggers vejer 112 gram

Ophængningssystem: Reb, som bindes i en 8-tals knude, eller den noget nemmere "Becket hitch" (Flagknob m. slip)

Max bruger vægt: 159 kg

Max bruger højde: 213 cm

Opsætning: Køjen kan klemmes ind mellem træer, med lidt under 4 m afstand. Jeg vil dog anbefale 4-5 m for at have lidt albuerum.
Hænges i en vinkel på ca 30 grader.

Sammenpakning: Køjen foldes på langs og på tværs. Rul den herefter sammen og stop den ned i kompressionsposen.

Pakkestørrelse: 42 cm x 22 cm

Pris:
 Hvis hængekøjen købes direkte hos Hennessy, koster den 299.95 euro. incl forsendelse.


Tilbehør: Hennessy har forskelligt tilbehør i deres sortiment. Særligt kan jeg anbefale deres "Oversize mesh pockets", som er opbevaringsposer til montering på køjens ridgeline.
Jeg bruger selv deres helt store model, som jeg propper mit tøj i, når jeg går i seng.

Beskrivelse

Køjen er isoleret set ikke nogen kæmpestor nyhed, den er nemlig baseret på Hennessy's forrige nyhed, nemlig "4 Season Explorer XL", som jeg tidligere har anmeldt her på bloggen. Du kan læse indlægget her:  Den store køjegennemgang - Del 4
Der hvor Survivorman adskiller sig fra de forrige køjer i rækken, er især på udseendet og tilbehøret.
Farvevalget er nemlig som et tveægget sværd...
Udvendig er køjen brun, eller "Bark", som Hennessy kalder den og indvendig er den "Burnt Orange".
Detaljer som kantbånd og elastik tieouts, er også holdt i orange. Elastikkerne er endda med indvævet reflekstråd.
Det er altså slut med at snuble over elastikkerne - selv i mørke.   


Tarpen er koksgrå med orange kantbånd. Den er i vanlig Hennessy stil, forsynet med lommer til bardunerne ved alle hjørner. God detalje!
Survivorman logoet, er selvfølgelig også kommet på og jeg synes tarpen er super flot.

Den store Hex tarp følger med som standard.
DIY modifikation - Lineloc bardunstrammere





















Man kan altså stadig være forholdsvis diskret i denne køje, uden at vække for meget opsigt, men samtidig, har man muligheden for at signalere til hele omverden, at "Her er jeg".
Den orange farve skaber en fed effekt og kan altså virke som blikfang, i forbindelse med eventuelle nødsituationer.
Det er netop denne del, hvor Les Stroud har været inde over. Han har nemlig specificeret et "overlevelses kit", som følger med køjen. Kittet indeholder blandt andet en stor, orange bandana med Survivorman logo og forskellige tegninger og instruktioner til brug i forbindelse med overlevelse. Bandana'en er multifunktionel og kan bruges til mange forskellige formål.
Derudover finder man fx ildstål, fiskegrej, spejl, kompas og meget andet. 










Sættet er måske ikke så aktuelt her i Danmark, hvor man nærmest ikke kan fare alvorligt vild, men ikke desto mindre er det meget sjovt og taler lidt til den indre "dreng"... Sagt med et glimt i øjet, kan man sammenligne Survivorman køjen med de gode gamle "Rambo/overlevelses knive", fra 80'erne. De var ret seje, men også lidt svære, at tage alvorligt.

Hele herligheden, køje, tarp, skumunderlag og overlevelses kit kommer i en matchende kompressionspose, som giver mulighed for virkelig, at mindske pakkestørrelsen. 


 











Jeg har selvfølgelig brugt køjen så meget som min tid har tilladt det og med forskellige setups.
Som udgangspunkt er køjen designet til brug sammen med det medfølgende skumunderlag og alu-tæppe. Derudover tillader designet med dobbeltbund, at man kan tilføje ekstra isolering i form af fx tøj, tæpper eller endda tørt græs og blade. Det yderste lag, er nemlig i overstørrelse og er ikke vægtbærende. Det har blot til formål, netop at skabe en "lomme" til isoleringen.
For mit vedkommende og i vores klima, dur idéen med alutæppet ikke. Jeg oplever alt for meget kondens til, at jeg synes det er sjovt.
Derimod har jeg rigtig god erfaring med at tilføje en poncho liner, eller et uldtæppe mellem lagene.
På en kold decembernat med temperature ned til minus 5 grader Celcius, prøvede jeg at kombinerer skumunderlaget med netop en poncho liner, men også med mit Z-lite skumunderlag fra Thermarest.
Denne kombination var dejlig varm, er multi-anvendelig og stadig forholdsvis let. Z-lite underlaget er meget nem, at få ind mellem stoflagene og når det ligger imod køjens eget skumunderlag, er der tilpas friktion til, at det bliver liggende der hvod man placerer det - selv når man kravler ud og ind af køjen. 


Jeg har her skiftet ridgeline'n ud med en længere. Køjen er derfor ikke
 så høj længere, men meget mere komfortabel...

For en god ordens skyld, skal det siges, at man selvfølgelig sagtens kan bruge en underquilt på denne køje. Jeg kender flere som benytter sig af denne mulighed og har købt den udelukkende på grund af looket/designet.

Liggekomfort

Jeg er generelt stor fan af Hennessy Hammock, da pris, kvalitet og komfort går hånd i hånd. Man får kort sagt utroligt meget for pengene!
Jeg har efterhånden en del forskellige af deres køjer og er glad for dem alle. Jeg har dog været nødt til, at modificere flere af de nyere modeller lidt, for at finde mig til rette.
Over tiden har Hennessy nemlig ændret på længden af ridgelinen i køjen, baseret på feedback fra deres kunder. Den er altså blevet kortere gennem årene.
Ridgelinen er den der fastsætter kurven, eller svajet på køjen og sikrer i nogen grad den samme komfort, hver gang du sætter køjen op.
Efter min opfattelse er den nu blevet alt for kort! Godt nok har man nu "højt til loftet", men jeg savner det lidt fladere leje og støtte under knæene.
Jeg har derfor også på denne køje, skiftet ridgelinen ud med en længere. Der er selvfølgelig en naturlig begrænsning for, hvor langt man kan gå og man skal gå forsigtigt til værks!
Jeg har øget min med 15 cm og ligger nu fantastisk i køjen!
Jeg har påtalt dette overfor Hennessy og de vil kigge nærmere på sagen - måske er de gået for vidt?
Fornyligt har jeg desuden fået tilsagn om, at man vil kigge på muligheden for, at lave justérbare ridgelines i fremtiden. -God nyhed!


Flot køje!











Hvordan føles køjen?

Det indvendige orange stof, er det bærende. Det er forholdsvist kraftigt og er ikke specielt strækbart. Dette giver en "fast" og meget holdbar køje. Det yderste brune lag stof, er lavet i overstørrelse, hvilket netop tillader ekstra isolering mellem lagene, uden det bliver alt for mast. Det er forholdsvist tyndt og ret strækbart.
Jeg ligger godt og vil sammenligne komforten med den gode gamle klassiker "Explorer Deluxe".

Er Survivorman den bedste Hennessy køje? - Det vil altid være et spørgsmål om præferencer og smag. Den er god, føles velkendt, men min absolutte favorit, er stadig Deep Jungle XL modellen, da den i min optik, er mere exklusiv og har bedre komfort.
Du kan læse min anmeldelse af netop den køje her: Den store køjegennemgang - Del 3

Tip

Man kan med fordel benytte et "Becket hitch" eller "flagknob med slip", som det kaldes på dansk, til ophængning af køjen. Det er efter min mening væsentligt nemmere og hurtigere, end den foreskrevne metode fra Hennessy.
Det er desuden relativt nemt, at ændre hele systemet til fx whoopie slings eller "stropper og spænder" som det kendes fra Warbonnet køjer.
Jeg har desuden monteret Linelocs på tarpen, for at gøre opsætning og opstramning, så let som muligt. Se her hvordan det virker: 


Hold øje med min Youtube kanal, der kommer forventligt en gennemgang derpå også...

Konklusion

Hvis du er på jagt efter en modulær kvalitetskøje, i et super cool look og med en snært af "actionman" over sig, kan du roligt købe en 4 Season Survivorman XL.
Hvis du efter købet ikke befinder dig så godt som forventet, kan jeg varmt anbefale, at fifle lidt med ridgeline'n. Man skal efter min mening ikke stiller sig tilfreds med en given standard, hvis man nemt selv kan forbedre den.

Funktionaliteten af  det samlede sæt, er jeg derimod ikke slået helt bagover af. Overlevelsessættet virker mest af alt som en gimmick, som jeg ikke kan tage helt seriøst. Der er for mange "billige" ting i det og jeg har svært ved, at se mig selv i en situation hvor jeg vil få brug for det...
Det skal retfærdighedsvis siges, at der selvfølgelig er andre steder i verden, hvor det måske er mere aktuelt. 😄
Set med de positive briller, er det en sjov nyhed, som ikke er set før i hammock verdenen - thumbs up for det!
Som jeg tidligere har udtalt, er jeg ikke den største fan af skumunderlaget. Det er ganske enkelt ikke varmt nok her i Danmark og kræver ekstra isolering, da det medfølgende space blanket, ikke er en mulighed for mig. -Jeg ser frem til den dag, hvor Hennessy Hammock vil prøve kræfter med underquilts, som isolering. 



Eddie har også godkendt køjen!


Baseret udelukkende på udseende og generel komfort, vil jeg give Survivorman 4 ud af 6 stjerner.

💥💥💥💥💢💢

Ingen kommentarer:

Send en kommentar