mandag den 7. september 2015

Robens Titanium Cookset

Anmeldelse

Jeg har nu brugt mit titaniumsgrydesæt fra Robens, på adskillige ture i naturen, og føler derfor jeg kan komme med en kvalificeret anmeldelse af dette.











Tekniske specifikationer:

Materiale: Titanium
Størrelse: 13,8 x 12,2 cm gryde, 12,7 x 8,4 cm gryde, 13,8 x 4 cm låg (Dia.xH)
Størrelse (Pakket): 14 x 13 cm (Dia.xH)
Vægt: 288 g
Volumen: 1.200 ml + 800 ml + 400 ml


Som det kan ses af specifikationerne, er det et yderst kompakt og ultra let sæt.
Målgruppen er nok primært backpackere og andre, for hvem vægt og størrelse er vigtig.

Materialet er som nævnt titanium, som udemærker sig ved, at være enormt holdbart (bedre end stål), ultra let og korrosionsbestandigt. -Dette sæt kan altså tåle nogle tæsk!

Der er silikone belagte håndtag på alle delene, som kan tåle op til 270 graders varme.

Jeg modtog sættet i det tidlige forår, og tog det straks med på tur, sammen med min datter for at teste om det nu også var noget for mig.
Første test bestod i, at varme noget så klassisk som boller i karry.



 



Jeg oplevede, at jeg skulle være meget forsigtig med gassen, da retten nemt brændte på. Der er en forholdvis tynd bund i gryderne og titanium har desuden en relativ dårlig varmeoverførsel. Varmen bliver ikke jævnt fordelt, som ved gryder med en tykkere bund.

Vi klarede os igennem madlavningen med møje og besvær og blev mætte...



Senere på samme tur skulle vi prøve at lave pandekager. Dette måtte vi opgive da de brændte på hele tiden! Du kan læse om turen her: Far & datter på eventyr


Efter denne tur var min skepsis for grydesættet noget stor. -Kunne det virkelig passe, at man kun, kunne bruge det til at varme vand med???
Man skal som bekendt ikke opgive så let, så sættet er siden kommet med på næsten alle mine ture og jeg har gjort mig mange gode erfaringer.
  • Vær ekstra varsom med gassen (giver god økonomi)
  • Sættet er ultra let og tyndt og fremgangsmåden mht madlavning, er en anden end hvis man bruger potter og pander med tykkere bunde.
  • Lad være med, at bruge panden/låget til at lave omelet, pandekager eller andre dej-baserede retter.
Jeg steger nu kun fedtholdige ting, som bacon, pølser osv. på panden og har lært at tilpasse mængden af gas, samt brænderstørrelsen til sættet. Hvis der skal laves pandekager og lignende, tager vi en "rigtig" pande med.

Stegt Chorizo pølse med thai-nudler
Jeg er nu blevet så gode venner med sættet, at det er mit foretrukne grydesæt til soloture.

Jeg er helt vild med den kompakte størrelse, sættets robusthed, samt det faktum, at det ikke tage skade af min til tider hårdhændede brug, i særligt saltvandsmiljøer samt direkte på bål.
Når sættet bruges på bål, skal man lige være opmærksom på håndtagenes placering, så man ikke brænder silikonebelægningen af.

Når sættet er pakket sammen har jeg fundet plads til en 250 g gasdåse, en foldefod til gasdåser, gasbrænder, foldekop, lighter, krydderibøtte, en lille flaske med sulfo, en grydesvamp samt en microfiberklud inden i sættet.



Det ser jo super cool ud!!



Tikka Masala
Kaffebrygning...










Konklusion

Efter en hård start med lidt tilvænning til det nye grej, hvor jeg skulle ændre lidt på mine vaner, er jeg nu blevet helt vild med dette sæt. Vægt, pakkestørrelse, holdbarhed og alsidighed er nøgleord i denne sammenhæng.
Jeg er superglad for dette sæt  og vil uden tøven anbefale det til alle som har lidt erfaring med kompakte grydesæt og for hvem størrelse og vægt er et kriterium.
Sættet sælges til en vejledende pris på 750,- dkr.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar