mandag den 7. september 2015

Kelly Kettle -En sand raket...

Jeg har været så heldig, at få en Kelly Kettle i bryllupsdagsgave af min kone.

Kelly Kettle er en gammel irsk opfindelse, som har rødder helt tilbage til 1890'erne, hvor en innovativ bonde/fisker udviklede forløberen til den nuværende model.

Konceptet er ganske enkelt, man tænder et lille bål i den medfølgende base/bund, hvorefter den vandfyldte kedel placeres ovenpå. Få minutter efter har man kogende vand.
Kedlen er konstrueret således, at vandet ligger rundt om den interne "skorsten". På den måde, overføres der således lynhurtigt energi til vandet, som igen medfører de imponerende kogetider!


Ved blot en god håndfuld kviste, grankogler, tørre blade, eller sågar tørt græs, kan man lynhurtigt koge vand.
Kedlen fåes i 3 størrelser, Basecamp på 1,6 L, Scout på 1,2 L, samt Trekker på 0,6 L.
Man kan desuden vælge mellem aluminium eller rustfri stål. -Jeg har fået en "Scout" i rustfri...

Er man backpacker, eller bare går lidt op i pakkestørrelser, skal man nok vælge den mindste model.
 -Trekker har en mindre diameter, men er ligeså høj som Scout.

For mit vedkommende, er Scout'en optimal, da den har kapacitet til at servicere hele familien på én gang. Desuden betyder pakkestørrelsen ikke så meget, når den er med på kajakture...



Hvis man har behov for at tilføje ekstra brænde til processen, gøres dette ned gennem skorstenen. Hvis det lille "lufthul" i basen vendes mod vindretningen, kommer der ekstra turbo på...

Der er enkelte sikkerhedsmæssige ting, som man skal have i mente. Man må fx ALDRIG lade proppen sidde i kedlen under kogning, pga eksplosionsfare!
Ligeledes må kedlen ikke bruges uden vand, da man risikerer at brænde hul i materialet.
Man skal desuden huske at holde håndtaget i en vinkel på 90 grader fra kedlen, når den tages af basen, hvis man vil undgå, at brænde nallerne!

Der kan tilkøbes forskelligt tilbehør til kedlen, -ikke alt, er lige anvendeligt efter min mening. Jeg vil dog gerne have "Hobo Stove" delen, som forvandler basen til et "vildmarkskomfur".




Jeg er super glad for kedlen og synes der er noget særligt over, at kunne koge vand og lave mad på en bæredygtig, CO2 neutral måde.
Kedlen fylder selvfølgelig lidt i oppakningen, men til gengæld skal man ikke bekymre sig om brændstof og priser på dette.

Jeg vil helt klart anbefale en Kelly Kettle til alle friluftsfolk, hvad enten det er til lystfiskeren, jægeren, kano/kajakturen eller måske blot til en skovtur med familien. Den er super alsidig og mega sjov, at bruge!

Du kan læse mere om Kelly Kettle på www.kellykettle.com/dk




Ingen kommentarer:

Send en kommentar